このブログは、拡張現実 及び 仮想現実 が使用された最新の情報と事例などを掲載しています。---This blog publishes latest information and the case where AR (Augmented Reality) and VR (Virtual Reality) are used, etc.
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  • さらに広がる XR (AR/VR/MR) の現状と今後 - October 2017
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    Etsuji Kameyama (亀山悦治)

    Profile:
    拡張現実(AR)や仮想現実(VR)の技術は、BtoC・BtoBの分野での活用が始まっている。このブログではAR、NUI、各種センサーに関わる最新の事例や技術を中心に紹介。
    ARやVRのシステムやソリューションの導入を検討されている方は、こちらか、私までご連絡ください。エンターテーメント分野、印刷分野、家具や機器の配置シミュレーション、操作支援、などへの技術選定、アプリケーション開発、運用、コンサルテーションに対応します。

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    感覚デバイス開発

    あらゆる産業において、様々な新規デバイス・システム開発や新規サービスを創り出すべく注目が集まっている。とくにセンサー素子開発やセンサ・センシングシステムなどの研究開発者の方、ロボット開発における感覚器代替分野の研究者の方、関連業界の方々へ。
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    次世代のプロモーション手法として脚光を集めるほか、エンターテイメントやコミュニケーション、教育や医療のツールとして幅広い活用・発展が期待されているARの世界がよくわかる入門書が電子書籍で登場
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    ラスベガスで開催されたCES2016で、ネクサスインタラクティブ・アーツは、クアルコム向けに拡張現実(AR)技術を使用した「見えない博物館」を提供した。 白色の各展示台には認識可能なユニークな画像マーカが貼られ、その上に白いオブジェクトを配置。一見オブジェクト認識のように見えるが、実際には画像認識AR技術が使用されている。

    Invisible Museum from Nexus on Vimeo.

    Nexus Interactive Arts has created the Invisible Museum for Qualcomm at CES in Las Vegas, featuring a series of exhibits that come to life using Augmented Reality (AR) technologies.

    The Invisible Museum installation uses AR to reveal a digitally augmented 3D world that is symbolic of Qualcomm technology, which is often invisible to the naked eye.

    When visitors enter the bespoke designed museum, 6 striking white exhibits are displayed on plinths against a completely white background; the Invisible Museum.

    Each plinth comes to life when a visitor simply points a mobile device at the piece of art work, immersing visitors in a series of whimsical and colourful animated 3D worlds – a complete contrast to the white space of the real world installation.

    To explore the technologies in more depth the digital augmentation includes hotspots, which reveal further information on the work Qualcomm does.

    The exhibition runs through-out CES and then will be touring across the US and Europe.

    英国のシャトルワース・コレクション(博物館)では、ARで体験できるアプリを提供 HOME レストランのメニューは進化して、ARでこうなるかもしれない
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