このブログは、拡張現実 及び 仮想現実 が使用された最新の情報と事例などを掲載しています。---This blog publishes latest information and the case where AR (Augmented Reality) and VR (Virtual Reality) are used, etc.
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  • AR / VR and HMD / Smart Glass - Latest News October 2016
    VIRTUAL REALITY EVOLUTION 2017

    The venue will be the America Square Confrence Centre in London, and the event will be happening on 16th February 2017.
    AWE USA JUNE 1-2 2017

    AWE returns to Santa Clara, California on June 1-2, 2017 for its eight consecutive year in the USA. In 2016, AWE saw nearly 4000 people hear from 200 speakers and demo the latest in AR, VR and wearable tech from 200 exhibitors in our largest event yet. Mark your calendars for AWE USA 2017.
    VRX 2016: December 7-8, San Francisco, USA

    Put Your Business at the Forefront as Virtual Reality Goes Mainstream December 7-8, 2016|San Francisco, USA
    ARアプリaug!(オーグ)
    インタラクティブで高精細なARコンテンツまで幅広く対応ができる、AR(拡張現実)アプリaug!(オーグ)
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    Etsuji Kameyama (亀山悦治)

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    拡張現実(AR)や仮想現実(VR)の技術は、BtoC・BtoBの分野での活用が始まっている。このブログではAR、NUI、各種センサーに関わる最新の事例や技術を中心に紹介。
    ARやVRのシステムやソリューションの導入を検討されている方は、こちらか、私までご連絡ください。エンターテーメント分野、印刷分野、家具や機器の配置シミュレーション、操作支援、などへの技術選定、アプリケーション開発、運用、コンサルテーションに対応します。

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    感覚デバイス開発

    あらゆる産業において、様々な新規デバイス・システム開発や新規サービスを創り出すべく注目が集まっている。とくにセンサー素子開発やセンサ・センシングシステムなどの研究開発者の方、ロボット開発における感覚器代替分野の研究者の方、関連業界の方々へ。
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    次世代のプロモーション手法として脚光を集めるほか、エンターテイメントやコミュニケーション、教育や医療のツールとして幅広い活用・発展が期待されているARの世界がよくわかる入門書が電子書籍で登場
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    Laval Virtual: March 22-26, Laval, France

    Laval Virtual is one of the most important events in Europe showcasing innovations and new technologies. Virtual reality and augmented reality are the core to the show. With more than 150 exhibitors and 40 countries represented, Laval Virtual is essential for professionals, students, tech enthusiasts and curious novices.
    Google の Project Tango は、リアルタイム3D認識技術を使用し空間内の認識とラッキングが行えることで有名だ。この技術を使用したスマートフォンがLenovoから一般向けに発売される日が待ち遠しい。

    これには、空間そのものを記憶することができる "Area Learning" という機能が採用されている。屋内の3Dマッピングの実現に不可欠なArea Learnigの技術が、Google I/O 2016で発表された。

    空間の認識を行う技術要素としては、PTAM(Parallel Tracking and Mapping for Small AR Workspaces)SLAM(Simultaneous Localisation and Mapping)が有名だが、Project Tango は、2つのカメラ使用した、より高度なハードウェアを採用することで高度な技術を開発することに成功している。

    空間を認識する方式は、特徴点タイプ。方向や深度を計算することができるため空間の計算が行える。


    将来的には建物内の空間をArea Learning で3DマッピングすることでGPSでは出来なかった屋内の位置情報をデータ化することができる。


    連携することで、同時に複数名で同じ空間を共有ことができる
      

    Project Tangoの認識方法は、二次元データを認識するタイプのAR(拡張現実)技術と似ている部分が有る。

    目印となるデータがの状態が常に変わるような部屋は、安定した認識が難しい。


    似たパターンの繰り返しも苦手(認識対象の開始と終了がわかり難いため)


    特徴的な情報が得られない、単色の部屋も苦手

    その他では、強い光や昼夜で光の状態が変わる場合も同様のようだ。

    詳しくは、Youtubeで...


    Motion tracking on a mobile device has already enabled a whole new range of experiences, but what would be possible if your Project Tango device could have a memory? With Area Learning, Project Tango can not only see the space around you, but it can also remember the space around you.

    This opens up a new range of possibilities for Project Tango developers - attach virtual objects to the world that remain in place even when you restart an app, design multiplayer experiences and know the exact location of each player, pause/resume AR/VR experiences, and eliminate motion tracking drift. We go over basic concepts of area learning and best practices for Project Tango developers.
    See all the talks from Google I/O 2016 here: https://goo.gl/olw6kV

    (via https://www.youtube.com/watch?v=NTZZCtmR3OY)
    進化した飛び出す絵本 - Peronio Pop-up Book - AR(拡張現実) と VR(仮想現実)で気軽に楽しめる! HOME ルーマニアの病院が子供の神経運動リハビリに採用している、VR(仮想現実)システム
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